Értelem és érzelem

Amiért megéri az érzelmi intelligenciádat fejlesztened

Divatos lett manapság az érzelmi intelligenciát emlegetni. Sok helyen találkozhatsz vele. Bulvár köröktől a szakirodalomig mindenféle szinten olvashatsz róla. Erre azt szoktam mondani, hogy vannak jó divatok, és számomra az érzelmekről beszélés kifejezetten ezek közé tartozik.

Nem egységes a kép, sokféle információ kering arról, mit is érts ez alatt a téma alatt. Természetesen itt is vannak tévhitek, amikről érdemes szót ejteni.

Ami pedig még ennél is fontosabb, az pedig az, hogy miért jó, ha neked fejlett az érzelmi intelligenciád, illetve hogyan fejleszthető még tovább.

Kezdjük a tévhitek eloszlatásával.

 

Első tévhit. Az érzelmekkel foglalkozás érzelgősség.

Pár tíz éve ez még egyáltalán nem volt szokás, ma bátrabban nevezzük nevén az érzéseinket. És ez jó. Ha arra a kérdésre, hogyan érzed magad, mást is tudsz válaszolni, hogy jól vagy rosszul, máris beljebb vagy az érzelmi intelligencia felé vezető úton.

Második tévhit. Csak annak fontos ez az egész érzelmesdi, aki segítő szakmában dolgozik.

Tény, hogy aki másokat segít, különös érzékenységgel kell, hogy rendelkezzen az érzések felismerése és kezelése terültén, ám hibás következtetés, hogy ez csak őket érinti. Minden emberi kapcsolat mélységét és értékét mutatja, hogyan is állunk az érzéseink kimutatásával, kezelésével. Az emberek azokkal érzik jól magukat, akik érző lényként nyilvánulnak meg. Vagyis akik mernek örülni, bánkódni, nevetni szabadon.

Hogy mi befolyásolja a kapcsolatodat a saját érzéseiddel, előző írásomban megtalálod. Ugyanitt gyakorlati tippeket is találsz lelki egészséged megőrzéséhez.

 

Tudtad?

 

Elsőként jöjjön egy kérdés. Tudtad, hogy az intellektuális intelligencia (IQ) szoros összefüggésben áll az érzelmivel (EQ)? Kutatók legalábbis ezt mondják (pl. Mérő László).

Ugyanakkor izgalmas jelenség, hogy sok esetben épp hogy nagy a szakadék egy okos ember intelligenciája és érzelmi fejlettsége között. Ez szerintem gyerekkori és szocializációs folyamatokkal magyarázható. Akit gyerekkorában lebeszéltek érzelmei kimutatásáról, az szépen le is szokik róla. („Ne sírj, ez semmiség!” „Azonnal hagyd abba!”, „Szégyelld magad!”) Felnőttként viszonylag nehéz ezt a készséget visszaszerezni, ám nem lehetetlen. Később lesz szó róla, hogyan.

 

Mi jellemez egy fejlett érzelmi intelligenciával bíró embert?

 

1. Nagy skáláját éli meg az érzéseknek. Képes ezeket beazonosítani, megnevezni.

2. Magabiztos. Bátran vállalja, ami éppen vele és benne zajlik. Vagyis hallhatsz tőle olyat, hogy „most épp kétségbe vagyok esve”.

3. Ismeri önmagát. Tudja, mire hívják fel a figyelmét az érzései. „Tudja, honnan fúj a szél.”

4. Őszinte magával és másokkal. Azt mondja, ami van, és nem azt, amit más szeretne hallani.

5. Érzékeny mások érzéseire. Pl. képes együtt érezni másokkal. Ezt ki is tudja fejezni.

6. Képes másokkal mély érzelmi kapcsolatokat kialakítani. Ami neki és a másiknak is jó.

7. Tud nemet mondani. Nem akkor magas az érzelmi intelligenciád, ha mindenkivel „cuki” vagy. Az Isten mentsen meg az ilyen embertől.

8. Tudja, mikor kell lazítania. Van, amikor érzelemszegény légkörre van szükség. Pl. feldolgozni egy intenzív időszakot. A magas érzelmi intelligenciájú ember kapcsolódik a belső iránytűjéhez, és tudja, mikor van itt a pihenés ideje. Nem akar mindig, minden áron kapcsolódni. Szüksége van néha egyedüllétre, „én-időre”.

9.Érzelmei adekvátak. Szomorú a szomorú helyzetekben. Örül, amikor örülni lehet. Felismerhetőek rajta az érzései.

10. Ő uralja az érzéseit és nem fordítva.

Itt álljunk is meg egy pillanatra, mert még ha a fentiek evidensek is, ez nem az, bár legyinthetsz rá, hogy ó, hát persze, ez megy neked. Mondok egy példát. Van egy szituáció, ami felbosszant. Hagyjuk most az okot, ne boncolgassuk. Megtörténik a hatás, megy fel a vérnyomásod, ha kommunikálsz épp valakivel, akkor a hangod is. És itt van az a pont, amikor kiderül, hogyan is vagy valójában az érzéseiddel. Le tudod-e lassítani a folyamatot, érzékeled-e, mi zajlik éppen, és tudsz-e menet közben másképp dönteni. Vagyis a haragodból, dühös közérzetedből mást csinálni. Ez már fejlett érzelmi intelligencia szint. Sajnos kevesen képesek rá. Illetve hiszem, hogy a cikk elején jelzett jó divattal egyre nagyobb lesz azok tábora, akik mégis készek fejlődni ebben is.

11. Képes tudatosan produktív és pozitív érzelmi állapotba hozni. Amikor arra van szükség, hogy csúcs formában legyen, fegyelmezetten jó állapotba hozza magát.

 

Mire jó, ha magas az érzelmi intelligenciád?

 

A magas EQ-val rendelkező emberek jól bánnak másokkal, és az emberek érzik és szeretik ezt. Vezetők sokkal inkább az fenti pontok elsajátításával érik el népszerűségüket, és nem az intelligenciájukkal. Ezt nevezzük karizmának.

Azzal, hogy uralod saját érzéseidet, és felismered és kezelni tudod másokét, sokkal kiegyensúlyozottabb, egészségesebb személyiségű leszel, mint társaid, akik érzéseik által sodródnak.

Magas érzelmi intelligenciával az élet minden területén jobban boldogulhatsz. A fejlett  érzelmi képességű emberek nagyobb eséllyel szereznek jó állást, és teremtenek boldog életet, hiszen megtanulták azt, hogy miként is tudják a teljesítőképességüket növelni.

Vagyis hajrá, előre a magas EQ felé!

 

Következő írásomban az érzelmi intelligencia fejlesztésnek lehetőségeiről olvashatsz majd. Kövesd a honlapon. Hírlevélre feliratkozva aktuális írásaimról és programjaimról frissen kapsz értesítést.

Saját tapasztalataidat, kérdéseidet is várom hozzászólásban vagy e-mailen (marianna@sajatutadon.hu).

Szeretettel,

Marianna

 

További aktualitásokról, programokról hírlevélben értesülhetsz.

Feliratkozás itt:




Az űrlap alja

 

Tetszett ez az írás? Oszd meg ismerőseiddel!
Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn
Címkék:  

Hagyjon üzenetet!

Ezeket a HTMl tag-eket és attribútumokat használhatod: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Az időlimit lejárt, töltsd újra a CAPTCHA-t!