Olyan kézenfekvő a nyár kapcsán a nyaralásra asszociálni, hogy sokak számára kérdés eleve abszurdnak tűnhet.
Mi mást csinálhatna a vállalkozó, mint a pihenés, töltődés, felkészülés az őszi hajtásra?
Nos, itt sincs egyöntetű válasz.
Van, aki töprengene a válasz előtt, mint aki nem teljesen biztos benne, mi is a kérdés mögött rejlő valóság.
Illetve biztosan van, aki rávágná, hogy fogalma sincs.
Azért rejtélyes egy kérdés ez! Járjunk utána!
Az első, amit szeretnék eloszlatni, az a tévhit, hogy a nyár egy uborkaszezon, amikor a fű se nő, és amit vállalkozóként túl kell élni. Ebben az időben kerülnek felhasználásra a tartalékok, bla-bla-bla…
Több olyan vállalkozót ismerek, akinél nincs jelentős különbség nyár és tél között. Az üzlete akkor is dübörög, amikor meleg van, pont ugyanúgy, mint amikor hideg az idő. Egy vállalkozást más dolgok tartanak mozgásban, mint az évszak vagy időjárás.
Az időzítés mindenképp fontos, de némiképp más szempontok érvényesülnek a megfelelő időszak kiválasztására.
És ezzel helyben is vagyunk.
Mire jó a nyári időszak egy vállalkozó számára?
Következzen néhány kézenfekvő lehetőség és egyben gyakorlat. Mindig hozom a saját példámat is bennük, hogy megismerd az én működésemet.
Tipikusan ilyenkor kerülnek elő az addig ELHALASZTOTT – kevésbé fontos, nem annyira sürgős – TEENDŐK.
Nálam egy füzetben gyűlnek, post-it cetlikre egyesével felírva, más-más színekkel megjelölve a magán- és üzleti jellegű feladatokat. Ahogy ezekkel haladok, mintha mázsás súlyok kerülnének le a vállamról. Az óhatatlanul náluk ragadt figyelmem szabadul fel. Hatalmas megkönnyebbülés, és egyben vállveregetés. Hősnőnek érzem magam ezektől.
Ide tartozik minden nemű rendszerezés, szortírozás, halogatott válaszok és visszajelzések megírása, stb.
A következő kategória már sokkal kreatívabb. Itt a jövőbeni tevékenységek TERVEZÉSe játszik!
Ezt imádom. Élesen él bennem a könyveim születésének története. Az elején halvány-lila-gőzöm nem volt arról, pontosan milyen fejezetek, hány oldal, milyen illusztrációk szerepelnek majd a kész művekben. Az a csodálatos, hogy a kezdeti tervezés időszak még nem is erről szól.
Itt még szabadon szárnyalhat a képzelet. Ez az, ami igazán nekem való! Lábam se éri a földet. Itt még minden (is) lehetséges! Hát lehet ezt nem szeretni?
Ebben kiélem a röpködő, szabad énemet.
Aztán jön a „feketeleves”.
A következő nyári praktikum a MEGVALÓSÍTÁSé. A csodásabbnál csodásabb ötletek most ölthetnek testet. Ki kell találni a formájukat, méretüket és a tartalmukat. minden paraméter, ami kész állapotában jellemzi őket.
Ez a leghasznosabb tevékenység, ami csak lehetséges, ám bevallom, ehhez nekem már óriási kitartás szükséges. Idén egy hatalmas fába vágtam a fejszémet, egy régóta dédelgetett tervem került elő, ami akkora volumenű dolog, mint anno a könyveim megírása voltak. Csak úgy vagyok képes elkötelezetten tenni érte nap mint nap, hogy a cél lebeg a szemem előtt. Így lehetséges, hogy a kezdeti csillió ötletből kész produktum legyen.
Szóval ez is egy alkotás, csak messze nem olyan szabad, mint az ötletelésnél. A végeredmény szerencsére nagy megelégedéssel tud eltölteni, vagyis megéri!
Egy motivált vállalkozó épp a nyári hetek, hónapok alatt tesz bele apait-anyait, hogy elhúzzon a konkurencia elől. Ez egy verseny? Kérdezheted. Igen, azt hiszem, az. De nem egymás eltaposásával, hanem együttműködésekben gondolkodva. Ami az önálló munkát illeti, annak a kidomborítására gondolok, amiben az illető jó. Tartalomgyártásra például, ami növeli a bizalmat, építi a hitelességet a saját ügyfeleinél. Kiváló erre a nyári időszak.
A negyedik szuper lehetőség nyárra az első félév ÉRTÉKELÉSe. Igazán kíváncsi lennék, a vállalkozók hány százaléka foglalkozik statisztikákkal, a tevékenységei monitorozásával. Ha nem is mondhatom expert-nek (szakértőnek) magam ezen a téren, büszke vagyok arra, hogy foglalkozom vele. Bevétel, kiadás, hatékonyság, megtérülés: ezek mind szempontok a saját vállalkozásom értékelésében.
Egy kreatív, alkotó, ún. lélek-ember, mint én, fényévekre érzi magától ezt a számok elemzéséről szóló részt. Ezzel sajnos fényévekre is tudja magát pozícionálni a tényleg sikeres vállalkozóktól. Ők ugyanis nem bíznak semmit a véletlenre. Kitalálják, megtervezik, és megnézik a gyakorlatban, működik-e.
Ez spirituálisan olyan száraznak tűnik. Igen, szerintem is adni kell valamit a megérzéseknek. Nem csak a szigorúan értelmezett piaci igényekre hagyatkozva érdemes ötleteket papírra vetni, hanem valóban szabadon, a szívünk tiszta hangjára hallgatva! Hiszen ez egy összjáték, egy kölcsönös teremtő folyamat a lényemet irányító hatásokkal, erőkkel.
Számomra ettől szép az egész.
Régebben feladatok százait hajtottam végre alkalmazottként. Nem biztos, hogy a főnökeim piackutatás alapján jelölték ki őket, ahogyan az sem, hogy a szívükre hallgattak volna.
Én azért lettem vállalkozó, hogy azzal foglalkozhassak, amivel igazán kedvem van. Ez a sava-borsa az egésznek.
Egy szó mint száz, értékelésre is szükség van a vállalkozásban.
Ötödiknek ide csempészem azért a FELTÖLTŐDÉSt is, hiszen a mérleg igazságtalanul billenne el a rengeteg üzleti teendőtől a kiégés oldalára. Kellenek a kalandok! Kell a kikapcsolódás!
Szerencsére nem kell menekülnöm a saját munkám elől a hétvégébe, a pihenésbe, mint annak az alkalmazottnak, aki nem szereti, amit csinál. Én sokszor azért csúszom bele az éjszakákba, mert szívesen foglalkozom vele, nem azért, mert valaki arra kötelez.
Nálam idén sok kis turistáskodó akció, papír mandala-színezők, és néhány kézimunka ötlet az, amivel felszabadítom magam a regiment tervem alól, ezek adnak teret az egyensúlyban maradásra, töltődésre.
Te mivel töltöd a nyarat?
Kérlek, írd meg, örülni fogok neki!
Ha vállalkozó vagy, azért, ha pedig vállalkozás irányba kacsingató alkalmazott, akkor pedig azért.
Mivel a nyárnak nincs vége, a témát sem zárom le itt.
A következő részben ugyanezt a kérdést alkalmazotti oldalról vizsgáljuk meg.
Hamarosan jövök a folytatással!
Addig is hűsítő napokat kívánok!
Szeretettel,
Marianna