Szerinted népszerű téma ma az önfejlesztés? Ha igen, kiknek a körében? Akit nem érdekel, vajon mit mond, mivel indokolja, miért nem érdekli?
Szeretem, amikor valaki azt mondja az önfejlesztésről, hogy ez nem aktuális nála. Hamar kiderülhet, milyen vélekedés, vagy akár félelem rejlik mögötte.
Szeretném neked bemutatni, milyen jellegzetes kifogásokkal találkozom a munkám során, kinek miért nem aktuális éppen az önfejlesztés. Mielőtt azt hinnéd, cinikusan mondom, biztosítalak, nagyon is komolyan veszem mindenki érveit. Hiszen én is rengeteget tanulok belőle, sőt, a végén kiderül, tényleg nem való az önfejlesztés mindenkinek.
Lássuk.
Először is egy rövid kitekintés, mit is értek önfejlesztés alatt.
Azt, amikor el akarsz érni valamit, amire úgy tehetsz szert, hogy jobbá válsz. Energiát fektetsz a fejlődésedbe. Megtanulsz dolgokat, amire szükséged van, és elengedsz olyanokat, amik nem szolgálják a fejlődésed. Régi gondolkodási szokások, minták, amiket követsz, rossz programok, amiknek meg akarsz felelni.
Mi van az önfejlesztés értelmét tagadók tarsolyában? Nézzük az ő érveiket.
Csokorba szedtem párat.
1. „Fontosabb dolgom is van, mint az önfejlesztés. El kell tartanom a családom, meg kell élnem…”
Hú, ez gyakori ellenérv. Nézzük csak meg, mi van mögötte. Nehéz időket élünk egyfelől, ez tény. Ma nehezebb jó munkahelyeket és munkaköröket találni, megtartani azokat, mint 10-20 évvel ezelőtt. Ám ahogy Albert Einstein is mondta. „Egy problémát nem lehet ugyanazzal a gondolkodásmóddal megoldani, amivel azt létrehoztuk.” Na, már most. Ha valakinek anyagi, egzisztenciális nehézségei vannak, egész biztos, hogy valamit érdemes másképp gondolnia és tennie. Negatív gondolatok helyett bizakodás. Elkeseredés helyett cselekvés. Mit is? Új önéletrajz írása, új keresési technikák, új készségek elsajátítása, új szakma megtanulása. Ez mind fejlődés, önfejlesztés.
2. „Ez nem nekem való.”
Itt azt szoktam kérdezni, akkor kinek való? És akkor jön a válasz, hogy akinek sok ideje, pénze, stb. van. Szóval a válaszokat lásd a többi pontnál.
3. „Nekem nincs erre időm. Most nem aktuális.”
Ezt is hallani sokat. Igen, tény, hogy van pár élethelyzet, amiben ez valóban nem ideális. Gyerekszületés, gyász, érettségire készülés, hogy csak pár példát hozzak. Ám nem ezekben a helyzetekben jön el ez a kifogás, hanem bármilyen más időszakban.
Az életedben semmi másnak nincs akkora ereje, mint annak az energiának, amit önmagadba fektetsz. Nem csak a tudást, a tudatosságodat, érzelmi és értelmi érettségedet sem vehetik el tőled. Minél jobban érted önmagad és mások működését, annál inkább kezedbe veheted életed alakítását. Amikor már tudod, mi tart vissza, mitől félsz, mi motivál, akkor kezdesz csak élni igazán. Vagyis akinek nincs ideje a fejlődésére, a tudatossága emelésére, valójában azt mondja, hogy nincs ideje élni. Élni persze sokféleképpen lehet. Egy biztos, minél közelebb kerülsz vágyaid megvalósításához, annál boldogabb életet élsz.
4. „Úgysem az önfejlesztésen múlik. Hanem azon, milyen családba születtem, milyen iskolába jártam.”
Ha ez igaz lenne, nem derült volna ki a legtöbb tudósról, művészről, milyen vacak gyerekkora volt, vagy milyen pocsék jegyei voltak az iskolában.
Nézzük mindjárt a fent már emlegetett Albert Einsteint. Beszélni lassan tanult meg, annyira, hogy szülei már orvost is felkerestek emiatt. Ez egyben segítette, hogy lassabban szemléljen olyan, mások számára hétköznapi dolgokat, mint a tér és az idő. És még egy dologban fejlődött másképp: képekben kezdett gondolkodni szavak helyett. Lázadt a tekintély ellen is, egy iskolaigazgató kiutasította, egy másik azt mondta neki, hogy nem fogja sokra vinni. De ez a tulajdonsága segítette később zsenivé válását: az akkor elfogadott tudományos álláspont megkérdőjelezéséhez szükség volt rá, hogy szembe merjen menni a tekintélyelvűséggel.
Egyes kutatók szerint gyerekkorában az autizmus vagy Asperger-szindróma enyhe tüneteit mutatta: a nagyon erős rendszerezési igényt és alacsony motivációt az empátiára. Azonban elismeri: nincs rá bizonyíték, hogy Einsteinnél ezek a tünetek hosszú távon fennálltak volna, hiszen már tinédzserkorában fontosak voltak számára a barátok, a kommunikáció és a társasági élet. (Forrás: Monsoon info blog)
Másik példám Leonardo da Vinci-é. Törvénytelen gyerekként látott napvilágot, egy magas rangú ügyvéd és egy szolgasorban lévő nő gyermekeként. Az anya egyes források szerint egy török rabszolga volt, mások szerint egy helyi földműves lánya. Az az egy biztos, hogy babakorában elhagyta fiát, akiről végül apja „gondoskodott”. A férfi fattyúként tekintett Leonardóra, és érzelmileg teljesen elutasította. Ennek ellenére a taníttatására nagy gondot fordított, és házitanítókkal vette körül. (Forrás NLCafé)
Albert Einstein és Leonardo da Vinci. Maradandót alkottak és hihetetlenül tehetségesek voltak. Tehát a régi minták, szülői és iskolai háttér átírhatók.
5. „Ez megy egyedül is.”
Szó mi szó, hatalmas sikereket lehet elérni egyedül, autodidakta módon is. Amikor mindent megkeresel magadnak önállóan, elsajátítod, begyakorlod, tökélyre fejleszted. A készségek megszerzésénél ez igaz is lehet. A terápiás munkánál, amikor valami régi sérelem, negatív emlék, stb. gátol, annak feloldása nem megy egyedül. Itt igen is szükség van szakemberre. Persze itt is vannak kivételek. Láttam már egyedül kilábalni valakit nagy traumákból. Nem ez a jellemző, és nem is ajánlom senkinek. Amikor a lelked dolgozik, kell a külső kontroll, kell, hogy valaki érzőn és megértőn vigyázzon rád, aki vezet az új utak felé.
6. „Úgysem ér semmit.”
Erről két dolog jut eszembe. Az egyik, hogy a puding próbája az evés. Vagyis aki még sosem próbálta, hová jut, ha időt, pénzt és energiát fektet saját fejlődésbe, az tényleg nem fogja tudni, ér-e valamit a dolog.
A másik pedig, hogy mint minden műfajban, az önfejlesztés tanításában is minden bizonnyal van eredményes és kevésbé hatékony módszer, tréner, stb. Ezért érdemes körültekintően választani. Fontos a szimpátia.
Aztán fontos, ki milyen tapasztalattal távozik a segítővel, trénerrel való közös munka után. Ezért nézd meg az illető honlapján, mik a visszajelzések róla.
Illetve a legjobbak garanciát vállalnak a munkájukért. Ha belegondolsz, az lenne mindkét fél részéről korrekt, ha te együttműködsz vele, betartod az útmutatásait, és a folyamat végén nem érzed, hogy pozitív változás alakult a témádban, akkor joggal visszakérheted a szolgáltatás árát. Ám a legjobb segítők a te részed firtatása nélkül is visszafizetik neked a szolgáltatás árát, ha te azt jelzed, nem jutottál előre. Ha ő tudja, hogy jó szakember, ez nem fogja megingatni. Szíved rajta, gondolja. és igaza is van. Én is így működöm.
6. „Drága.”
A dolgok ára és értéke egy jelentős szempont. Igen, egyet értek, költse el mindenki megfontoltan a pénzét. Tudatosan gondolkodók egyébként nem kiadásról, hanem befektetésről beszélnek. Saját magadba fektetsz pénzt, időt, energiát, amikor valamit jobban akarsz tenni, és elhatározod, hogy megtanulod, hogyan tedd.
Mondhatnám azt is, hogy relatív az, megéri-e tízezreket adnod önmagad fejlődéséért. Én több mint 20 éve fektetek energiát a fejlődésembe. Volt ebben az időben készségek megtanulása, szakmai tanulmányok, és terápiás munka is. Régi sebek, sérelmek feloldása, gátak felszabadítása. Az eredmény? Egy kliensem visszajelzést idézném, aki élete első családállítása után írt nekem. „Marianna, kezdek élni!” Igen, ilyen ez. A régi dolgok feldolgozatlanul gúzsba kötnek, megakadályozzák, hogy a legjobbat hozd ki magadból.
Pedig a világ alig várja, hogy megismerje a csodát, ami te vagy.
Saját utadon – Önfejlesztő tréning
Önmagad legjobb szolgálata, készségeid, képességeid kivirágoztatása.
Indulás 2017.04.23.
Bátor utazó, várlak szeretettel.
Marianna